Söndag

GEMENSAMT UTTALANDE AV FC HELSINGBORG OCH ÅSTORP/KVIDINGE IBS

2 oktober 2023 11:46
Föreningen

Den 27 september 2023 spelades en match mellan FC Helsingborg och Åstorp/Kvidinge IBS i JAS Herr. Det var en välspelad match mellan två väldigt skickliga och jämna lag. Under tiden matchen spelades förekom det i appen ”Svensk Innebandy” en mängd kommentarer i appens funktion ”Feed”.

Såväl FC Helsingborg som Åstorp/Kvidinge IBS är varma förespråkare för yttrandefrihet. Det kan emellertid konstateras att en rad kommentarer varken var anständiga eller hade med den aktuella matchen att göra. Det var fråga om kommentarer som inte på något ses kan bedömas som anständiga och riktades mot såväl spelare som båda föreningarna. Kommentarerna saknade vidare relevans för matchen och syftade endast till konfrontation mellan föreningarna. Det bör framhållas att FC Helsingborg och Åstorp/Kvidinge IBS är två föreningar som arbetar för ett gott samarbetsklimat i förhållande till varandra och andra innebandyföreningar.

I egenskap av ordföranden för FC Helsingborg och Åstorp/Kvidinge IBS, och därmed som företrädare för våra respektive föreningar, ber vi samtliga som följer våra föreningar att hålla en såväl respektfull som anständig ton när våra matcher kommenteras. Detta gäller såväl kommentarer om enskilda spelare som våra föreningar. Vi är båda av uppfattningen att våra föreningar, medlemmar och följare är bättre än vad som framgick av feeden under den aktuella matchen.

Helsingborg och Åstorp den 2 oktober 2023

FC Helsingborg